WEBBER MACSKÁI

2020.01.04

Kétségtelenül a karácsonyi, - és részemről - a szentestén ünnepelt születésnapom előtti készülődés közepette leginkább Andrew Lloyd Webber közkedvelt musical-sikerének filmes adaptációját vártam. Az Oscar-díjas rendező, Tom Hooper új technológia segítségével alakítja át a mű előadóit. Főszerepben James Corden, Laurie Davidson, Judi Dench, Idris Elba, Francesca Hayward, Jennifer Hudson, Ian McKellen, Taylor Swift, Rebel Wilson. Igazi sztárparádé várható! Valóban. A sztárok és színész géniuszok kitettek magukért.


Az előzetes kritikákat olvasva lelkesedésem alábbhagyott, mígnem csakugyan csalódásként éltem meg a mozi változatot. Nem tisztem, hogy kritikát fogalmazzak meg, csupán szubjektív véleményem, hogy a színpadra álmodott mű mozifilmként nem adja vissza a történet báját és humorát. A karakterek számomra inkább ijesztőek, mint Karmincák. 

Térjünk vissza az alapokhoz inkább! 


A musical a londoni West Enden mutatkozott be 1981-ben, amit az 1982-es broadwayi és az 1983-as budapesti premier követett. Az előadást több mint 1400-szor adták elő - nemcsak Budapesten -, hanem Szegeden, Debrecenben, Nyíregyházán, az olaszországi Trento és Bergamo közönsége előtt is. Magyar színházi rekordként több mint 1,6 millió néző vásárolt jegyet az előadásokra. A legendás macskaszerepeiben már 250 művész lépett színpadra. 2018. március 25-én lett a magyar színháztörténet jubileumaként 35 éves a Macskák.

Igazi újdonságnak számított akkoriban, hogy Magyarországon először egy zenés - táncos előadást tűznek repertoárra egy prózai színházban. Szirtes Tamás rendezésében, Seregi László koreográfiájával és Götz Béla díszletei között elevenedett meg Webber musicalje. Hatalmas megtiszteltetés volt Vágó Nelly számára, hogy őt kérték fel jelmeztervezőnek! A közös alkotói munka eredményeképp keltek életre a különféle karakterek. 

"Vannak benne fiatal, csinos macskák és molyette, öreg macskák. Szeleburdik, lopósak, gonoszak és bölcsek, de természetesen tele vannak az ember különböző tulajdonságaival és érzelmeivel." Seregi László

Jelmeztervezői szemmel több szempontból is kihívást jelentett a feladat. Elsődlegesen azért, mert ez egy táncos darab. A koreográfia csak olyan jelmezeket tűr meg, amikben könnyedén lehet mozogni. Másodszor pedig azért, mert a jelmezeknek macskákra kell hasonlítani, miközben embertestre vannak tervezve. Utolsósorban pedig azért kihívás a feladat, mert a táncparkettet szinte csak a macskák népesítik be, ezért az állandó színpadi látványt is ők határozzák meg. A díszlet maga a színpad szélére szorul, mindössze keretet ad az előadásnak- máskülönben nem lehetne a színpadon táncolni. Ilyen elvárások mellett kellett Vágó Nellynek megterveznie az előadás jelmezeit.

Nem csoportképeket komponált, mint általában a jelmezterveiben, hanem egyesével rajzolta meg a figurákat. A magabiztos, ám könnyed vonalvezetés itt is jellemző. Az anatómia pontos ismerete, az emberi test arányos ábrázolása jelenik meg a figurákon. A testet mindig mozgásban ábrázolta - így a jelmezt is életre kelti. Az alkalmazott technika a grafika, ceruzarajz. Fényekkel és árnyékokkal ad plaszticitást a testeknek. Továbbá sötét- világos ellentéteket használ arra is, hogy a dressz várható alapszínét érzékeltesse. Jól látható, miként emel ki egy világos szőrmegallért vagy egy fehér mellényt a testtrikó sötét alapszínéből. Az arcmimikákat, sminkeket is foltokkal és vonalakkal jelöli: a macskás szemeket hangsúlyos ceruzavonásokkal ábrázolja- jelezve a leendő sminkes felé az arcfestéseket. 

Bombalurina & Lengelingéla

Az előadásban szereplő macskák egymástól eltérőek: mindegyik saját egyéniséggel rendelkezik. Vágó Nelly ezt igyekezett már a jelmeztervekkel is láttatni. A macskák arckifejezése, testtartása és kézmozdulata is irányadó. Bár nem a jelmez része, mégis nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy már az ábrázolt testforma is más-más legyen. A rajzok- hasonlóságuk ellenére, egymás mellé téve sem unalmasak, sőt. Előrevetítik a majdani színpadképet. Az előadásban összesen tizenhét nevesített macska szerepel, ehhez még csatlakoznak a tánckar macskafigurái. Kezdetnek szándékosan válogattam össze négy olyan karaktert, akik látszólag elég hasonló táncdresszeket viselnek: Mr. Mefisztulész, a varázslómacska; Bombalurina, a vörös szexi lánymacska, valamint Ben Mickering és Mindlevery a két tolvaj macska. 

Mr. Mefisztulész, a varázslómacska
Mr. Mefisztulész, a varázslómacska
Bombalurina, a vörös szexi lánymacska
Bombalurina, a vörös szexi lánymacska
Benmickering, tolvajmacska
Benmickering, tolvajmacska
Mindlevery, tolvajmacska
Mindlevery, tolvajmacska

Már a terveken is látszik, hogy milyen festésminták lesznek a testtrikókon, milyen rátétek fogják díszíteni azokat. Szőrmegallér, vastag bőröv, combfix. Nelly úgy készítette el még az ötperces skicceket is, hogy felismerhető legyen az anyagszerűség is, ne csak a forma. 

Vannak a többiektől kifejezetten eltérő külsejű macskák is, 

akik kiemelkednek a tömegből és önálló dalban mutatkozhatnak be.  


GIMB-GÖMB MACSKA

Egy elhízott szobacica. Nelly humorát tükrözi, hogy fonalgombolyagokra hasonlító pomponokkal díszítette ezt a jelmezt, utalva a cica kedvenc játékára. Tekintettel arra, hogy a szóló-dala után Gomb-gömb is beáll a tánckarba, a jelmezét úgy kellett kitalálni, hogy könnyen levehető legyen. Ezért tervezett számára Nelly egy "kövérkabátot", amitől később egy mozdulattal meg lehet szabadulni. A térdmagasság fölött futó vízszintes szaggatott vonal jelzi a jelmez merevítését. A tánc miatt nem tanácsos vastag tömésekben gondolkodni a kövérség ábrázolásához. Abroncsos megoldás szükséges, ruhába bevarrt merevítő karikák, melyek együttese kerek, gömbszerű formát ad. Súlya viszont alig van, ezért mégis lehetővé teszi a könnyed mozgást.

LENGELINGÉLA

Lengelingéla, Bombalurina párja, a másik szexi vörös macska. A Kalózmacskával való jelenetben nyílt színen átváltozik. A rajzon látható tütü különlegessége, hogy gyorsan kell tudni fel- és levenni, mert csak egy dal erejéig szerepel. Ezért nem lehet hagyományos tütü szabást alkalmazni, helyette sok réteg tüllel kell elérni ugyanazt a hatást. A rajzról is látszik, hogy Nelly csipkéket és könnyed rojtokat tervezett a ruhára, valamint egy masni díszt a hajába. Itt látható, hogy a parókák is mennyire egyénítettek: a cicalány hajában göndör fürtök lógnak, melyek eltérnek a többi loncsos macskaszőrös fejtől. Ez eredetileg Lengelingéla frizurája, de a masnitól megváltozik a jellege. Ez jellegében kicsit eltér az eredeti változattól. A fotón Kishonti Ildikó látható ebben a szerepben.

Kalózmacska (Haumann Péter), Lengelingéla (Kishonti Ildikó)
Kalózmacska (Haumann Péter), Lengelingéla (Kishonti Ildikó)
Milli
Milli
Kalózmacska (Haumann Péter), Lengelingéla (Kishonti Ildikó)
Kalózmacska (Haumann Péter), Lengelingéla (Kishonti Ildikó)

GRIZABELLA

Az előadás kiemelkedő figurája Grizabella, a kiöregedett kokott macska. A musical talán legismertebb dalát, az Éjfél-t énekli. Elesettségét jelmezben is ki kell fejezni: szakadt kabátja lóg, koszlott combfix félig lecsúszik a lábán. A rajzi ábrázolás is ezt vetíti előre: a figura testtartása megtört, ám egykori eleganciát tükröz. Haja, gallérja és ruhája tépett, tekintete szomorú. Összehasonlítva a többi figura élénkségével, ez a rajz egy lassú, megtört macska ábrázolása. Jelmeze is egy fényes múltról árulkodik: nemes, könnyed esésű bársonykabát, mely koptatott, szaggatott és viseltes. A kabáton felfedezhetőek olyan különleges apró részletek, mint a helyenként felvarrt fekete flitteres csipke foszlányok, melyek csak a színpadi világításban csillognak be. A kabát alján még egy darabka régi kézi csipke található. Valószínűleg alig észrevehető ez a tenyérnyi dísz, ám ha mozgás közben fel-felvillan, akkor ez is arra utal, hogy viselője egykor fényűzőbb életet élt.



Az egyetlen macska, aki magas sarkú cipőt visel- ebben is különbözik a többiektől. Nőies, ám egyben esetlen, ahogy botladozik.

TUS, GASTROFAR GEORGE, KALÓZMACSKA

Tus és Gastrofar George és a Kalózmacska figuráját az előadásban egy és ugyanaz a színész szokta játszani. Ez összesen 3 féle karakter megformálását is jelenti: egy úri macska, egy öreg színházi macska köntösben és egy vagány kalózmacska. A jelmezeknek 3 teljesen különböző személyiséget kell jelentenie, ugyanazon a színészen. Mindeközben az átöltözések sem lehetnek túl bonyolultak. 

Arra azonban végig ügyelni kellett, hogy a hatáskeltő ruhatorzítások a színészi játékot ne akadályozzák!  



Gastrofar George az elegáns macska. Előkelőbb helyzetben van a többieknél: szellemes koreográfiai ötlet, hogy dalát egy kuka tetején énekli el, miközben szivarozik. Jómódú eleganciát kell megjeleníteni, ezért az ő öltözetét "urizálni" kell. Az ilyen jellegű pontos színpadi karakter-teremtéshez sok jelmeztervezői tapasztalat és jó emberismeret szükséges. Emberi sztereotípiákat kell macskabőrbe bújtatni - így megjelölve társadalmi helyzetüket, korukat, nemüket... Jelen esetben Nelly mintha egy "keresztapa" figurát jelenített volna meg: fekete-fehér kontraszt, dús, elegáns szőrmegallér, rózsa. 

MACSKÁS KIEGÉSZÍTŐK

Nelly külön rajzot készített arról, hogy miként szeretné a testdresszeket rátétekkel megdíszíteni. Az ilyen részletrajzok a műhelyek és a gyártás szempontjából rendkívül fontosak. Nelly figyelt arra, hogy rajza pontos és érthető legyen, mindamellett, hogy itt sem adott le képzőművészi igényességéből. Nelly azzal is játszott, hogy kinek meddig ért a lábszárvédője a rajzon térd alatti szerepel, a Kalózmacska lábszárvédőjén már térdvédő is van, Grizabella necc-combfixes változatot visel.


P R E M I E R

A sikerhez hozzájárul az is, hogy időközben Andrew Lloyd Webber megszerette a Magyarokat, egy interjúban elárulta, hogy a hazai Macskák a kedvence! A jelmezterveket szigorú jóváhagyásra kellett megküldeni Webber cége a "Really Useful Group"  számára akik alapos tanulmányozás után döntöttek a jóváhagyás kapcsán! 

Ez a magyarázat, hogy Vágó Nelly eredeti 1983-ban készült, mára felbecsülhetetlen értéket képviselő jelmezterveiről nincs digitalizált fotóanyagunk, hiszen mai napig Sir Andrew Lloyd Webber londoni irodájában pihennek immár 37 éve! 

ÚJRATERVEZÉS

Az évek során a darabban cserélődő színészekkel a ruhák is cserélődtek, színesedtek, változtak. Kezdett szétesni az egykori összhang. Ezért a 2006-os felújításkor radikális váltás volt a jelmezek terén. Szerették volna visszaállítani az egykori változatos színpadképet. Az arcfestéseket és hajakat is érintette a változás, számos új paróka készült. Jakszőrből macskás hatású, színes, csíkos bozontok lettek. Az arcokat is egyenként kellett megtervezni, a színészeknek betanítani. Nelly tervei, skiccei alapján kedves tanítványa, Kovács Yvette Alida fejezte be az újratervezést. Yvette a doktori dolgozatához is Vágó Nelly szakmai munkásságát vette alapul. Kiemelte Nelly életművének számos gyönyörű és szakmailag kiemelkedő állomását. Nagyon büszkék és hálásak vagyunk a csodálatos életpálya összefoglalójához.

"Úgy láttam, Nelly is markánsabb arcvonásokat rajzolt már a karakterekhez. Az ő terveihez igazodva egyenként találtam ki sminkeket és parókákat minden jelmezhez. Az arcokat és a hajakat a dressz színéhez igazítva kellett összeállítani."  Kovács Yvette Alida

A cikkünkben olvasható Karminca jellemzések és a jelmeztervezői munka leírásai Kovács Yvett Alida DLA dolgozatának részeit képezik. Ha szeretne róla többet megtudni, az alábbi linken elérhető a teljes tartalom: https://szfe.hu/doktori-dolgozat/kovacs-yvette-alida-dla/


Kövessetek, ha érdekesnek találjátok és osszátok meg másokkal is bejegyzéseim!

Ifj. Drávai Tamás, ötletgazda & jogtulajdonos
VÁGÓ NELLY ARTWORKS

VÁGÓ NELLY ARTWORKS BLOG
Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el